Show simple item record

Situation, Gaps and Opportunities of Alcohol Marketing and Advertising Control in Thailand

dc.contributor.authorนงนุช ใจชื่นth_TH
dc.contributor.authorNongnuch Jaichuenen_EN
dc.contributor.authorจิราภรณ์ กมลรังสรรค์th_TH
dc.contributor.authorJirapron Kamonrungsanen_EN
dc.contributor.authorสุรศักดิ์ ไชยสงค์th_TH
dc.contributor.authorSurasak Chaiyasongen_EN
dc.date.accessioned2017-03-31T03:48:15Z
dc.date.available2017-03-31T03:48:15Z
dc.date.issued2017-03
dc.identifier.citationวารสารวิจัยระบบสาธารณสุข 11,1 (ม.ค.-มี.ค. 2560) : 11-25th_TH
dc.identifier.issn0858-9437
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11228/4676
dc.description.abstractการตลาดและการโฆษณาเครื่องดื่มแอลกอฮอล์เป็นปัจจัยแวดล้อมสำคัญที่มีผลต่อทัศนคติและการบริโภคเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ในเยาวชน บทความนี้เป็นการศึกษาสถานการณ์ ช่องว่าง และโอกาสของการควบคุมการตลาดและการโฆษณาเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ในประเทศไทย โดยวิเคราะห์ในสองประเด็น คือ นโยบายหรือมาตรการ และองค์ความรู้ที่เกี่ยวข้องกับการตลาดและการโฆษณาเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ในประเทศไทย โดยการวิจัยเอกสาร ซึ่งสรุปได้ว่า ประเทศไทยมีกฎหมายเกี่ยวกับการทำการตลาดและการโฆษณาเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ที่ควบคุมได้เพียงบางส่วนและยังมีปัญหาในการตีความ ในขณะที่ผู้ปฏิบัติงานและประชาชนก็ยังขาดความเข้าใจในกฎหมาย นอกจากนี้ยังมีการปรับเปลี่ยนกลยุทธ์การตลาดและการโฆษณาเครื่องดื่มแอลกอฮอล์อยู่ตลอดเวลา ทำให้ขาดความรู้ใหม่ที่ทันต่อสถานการณ์ อีกทั้งยังไม่มีการศึกษาในประเทศไทยโดยเฉพาะการศึกษาระยะยาวที่ศึกษาผลของการตลาดและการโฆษณาต่อการบริโภคเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ ดังนั้นการพัฒนาองค์ความรู้ควบคู่ไปกับการปรับปรุงกฎหมายจึงเป็นสิ่งจำเป็นที่ควรเร่งดำเนินการ เพื่อควบคุมการตลาดและการโฆษณาเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ของประเทศไทยให้มีประสิทธิผลมากขึ้นต่อไปth_TH
dc.description.sponsorshipสถาบันวิจัยระบบสาธารณสุขth_TH
dc.language.isothth_TH
dc.publisherสถาบันวิจัยระบบสาธารณสุขth_TH
dc.rightsสถาบันวิจัยระบบสาธารณสุขth_TH
dc.subjectการคุ้มครองผู้บริโภคth_TH
dc.subjectโฆษณา--เครื่องดื่มที่มีแอลกอฮอล์th_TH
dc.subjectการส่งเสริมการขาย--การควบคุมth_TH
dc.subjectAlcoholic beverages--Sellingen_EN
dc.titleสถานการณ์ ช่องว่างและโอกาสในการควบคุมการตลาดและการโฆษณาเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ในประเทศไทยth_TH
dc.title.alternativeSituation, Gaps and Opportunities of Alcohol Marketing and Advertising Control in Thailanden_EN
dc.typeArticleth_TH
dc.description.abstractalternativeAlcohol marketing and advertising are critical factors influencing youth’s attitude toward alcohol consumption and consequently heavy drinking and related problems. This study describes situation on, gaps of, and opportunities for alcohol marketing and advertising control in Thailand. The study analyzed two issues: the policy or measure on alcohol marketing and advertising, and the body of knowledge on alcohol marketing and advertising in Thailand. The documentary review of regulations on alcohol marketing and advertising control in Thailand found that the current laws could partially control the marketing and advertising of alcohol. There were technical problems in interpreting the laws. Furthermore, regulators and the public lacked of understanding the laws. Additionally, alcohol marketing and advertising strategies had been developed every time which led to needs of knowledge to understand the new situations. Finally, there had been no study in Thailand in particular a longitudinal study to examine effects of marketing and advertising on alcohol consumption. Therefore, the development of knowledge together with improvement of the laws is urgently needed to effectively control alcohol marketing and advertising in Thailand.en_EN
.custom.citationนงนุช ใจชื่น, Nongnuch Jaichuen, จิราภรณ์ กมลรังสรรค์, Jirapron Kamonrungsan, สุรศักดิ์ ไชยสงค์ and Surasak Chaiyasong. "สถานการณ์ ช่องว่างและโอกาสในการควบคุมการตลาดและการโฆษณาเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ในประเทศไทย." 2017. <a href="http://hdl.handle.net/11228/4676">http://hdl.handle.net/11228/4676</a>.
.custom.total_download469

Fulltext
Icon
Name: hsri_journal_v11n ...
Size: 1.026Mb
Format: PDF
 

This item appears in the following Collection(s)

  • Articles [1114]
    บทความวิชาการ

Show simple item record