บทคัดย่อ
การสำรวจและประมวลผลข้อมูลพื้นฐานเกี่ยวกับสถานเลี้ยงดูเด็กวัย 0-6 ปีในประเทศไทย วัตถุประสงค์ของงานวิจัยนี้เพื่อศึกษาศูนย์เลี้ยงเด็กเล็กตั้งแต่แรกเกิดจนถึงหกขวบในประเทศไทยเพื่อนำไปสู่การพัฒนาศูนย์เด็กเล็ก ข้อมูลที่ใช้ส่วนใหญ่เป็นข้อมูลทุติยภูมิ ข้อมูลบางส่วนได้จากการสัมภาษณ์เจ้าหน้าที่ในศูนย์ และเจ้าหน้าที่จากองค์กรเอกชนที่มีศูนย์เด็กเล็ก ข้อมูลเริ่มต้นเก็บระหว่างเดือนธันวาคม ปี พ.ศ.2541 จนถึงเดือนกุมภาพันธ์ ปี พ.ศ. 2542 ข้อมูลทั้งหมดจะนำมาจัดกลุ่มและวิเคราะห์ เช่น ข้อมูลเกี่ยวกับการบริหารจัดการ การให้ความรู้ การดูแล และระบบข้อมูลสารสนเทศ เป็นต้น ทีมวิจัยได้พัฒนาโปรแกรมการจัดการข้อมูลพื้นฐานเรียกว่า Relational Database Management System ที่ประกอบด้วยเมนู และเครื่องมือวิเคราะห์ข้อมูล จัดทำรายงานในรูปแบบตาราง เป็นต้น นอกจากนั้นแนะนำการพัฒนาระบบข้อมูลในศูนย์เด็กเล็กด้วยระบบที่ไม่ซับซ้อน เช่น ระบบสารสนเทศ ระบบการสอน ระบบคงคลัง และระบบการจัดสรรเงิน เครื่องมือที่ใช้พัฒนาระบบการจัดการข้อมูลสามารถใช้ Mircorsoft ForPro, Microsoft Access, Lotus ร่วมกับการพัฒนาบุคลากรให้ค้นเคยการใช้ระบบสารสนเทศ
บทคัดย่อ
The Survey and Baseline Data Processing about 0-6 Years Child Care Centres in Thailand The purpose of this study was to explore Thailand’s child care centers for children aged 0-6 so as to bring the data as inputs to improve the child care centers. Secondary data were mainly used while some data were collected by interviewing responsible staff and asking a number of foundations and private organizations which had the child care centers. The data collection process was carried out between December 1998 and February 1999. All of the data were analyzed and categorized into general information e.g. administrative, educational, nursing and information system of the child care centres. The research team also developed the computer program for database management so called Relational Database Management System composed of menu, tools for processing data, operational options, reporting and object creation in forms of table, questionnaire and texts. The team recommended Thailand’s child care centers be initially developed the less complicated system for example the children’s information system, the teachers’ information system, the inventory system and the budgeting system. Each database system should be free from each other. Tools for developing the database management system could be Microsoft ForPro, Microsoft Access, Lotus Approach. More importantly, the staff involved should be trained to be familiar with the use of various kinds of information technology.