บทคัดย่อ
งานวิจัยนี้ทำเพื่อศึกษาและเปรียบเทียบความพึงพอใจของผู้รับบริการของโรงพยาบาลปราณบุรี จังหวัดประจวบคีรีขันธ์ ในโครงการหลักประกันสุขภาพถ้วนหน้า กลุ่มตัวอย่างประกอบด้วยประชาชนผู้มีสิทธิหลักประกันสุขภาพถ้วนหน้าที่มารับบริการจำนวน 369 คน เป็นหญิง 268 คน (ร้อยละ 72.6) และชาย 101 คน (ร้อยละ 27.4) การศึกษาทำในช่วงเดือนมิถุนายน 2550 ถึงเดือนกันยายน 2550 (รวม 4 เดือน) แล้ววิเคราะห์ข้อมูลโดยสถิติเชิงพรรณนา ค่าความถี่ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอนุมานโดยการทดสอบหาค่าทีและเอฟ การศึกษาพบผู้รับบริการมีความพึงพอใจ โดยภาพรวมในระดับมาก (ค่าเฉลี่ย 3.61 ± 0.36) ในด้านบุคลากรระดับมาก (3.69 ± 0.46) ด้านข้อมูลข่าวสาร (3.65 ± 0.49) ด้านกระบวนการ (3.55 ± 0.42) และด้านสถานที่และวัสดุ (3.54 ± 0.36) ผู้รับบริการตามเพศ. อายุ และรายได้มีความพึงพอใจต่อระบบบริการในภาพรามไม่แตกต่างกัน ส่วนผู้ที่มารับบริการต่างกันมีความพึงพอใจต่อระบบบริการของโรงพยาบาลปราณบุรี ในภาพรวมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
บทคัดย่อ
This study was carried out to assess the satisfaction with the health services provided under the
Universal Health-care Coverage Scheme (UC) at Pranburi Hospital. The study sample included 369 patients,
i.e., 268 females (72.6%) and 101 males (27.4%), whose general population characteristics varied by
sex, age, income and experience with the hospital services in the period from June 2007 to September 2007.
Statistical analysis of data was represented by percentage, means and standard deviation, t-test and F-test.
The study revealed overall satisfaction with the health-care services provided under the Universal Healthcare
Coverage Scheme; these were rated as good (3.61 ± 0.36). Satisfaction with officials (3.69 ± 0.46),
satisfaction with information (3.65 ± 0.49), satisfaction with servicing processes (3.55 ± 0.42) and satisfaction
with places and materials (3.54 ± 0.36) were all good. The patients differing in terms of sex, age and
income showed no difference under the Universal Health-care Coverage Scheme, but their experiences on
health-care services were different (p < 0.05).