บทคัดย่อ
การตลาดและการโฆษณาเครื่องดื่มแอลกอฮอล์เป็นปัจจัยแวดล้อมสำคัญที่มีผลต่อทัศนคติและการบริโภคเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ในเยาวชน บทความนี้เป็นการศึกษาสถานการณ์ ช่องว่าง และโอกาสของการควบคุมการตลาดและการโฆษณาเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ในประเทศไทย โดยวิเคราะห์ในสองประเด็น คือ นโยบายหรือมาตรการ และองค์ความรู้ที่เกี่ยวข้องกับการตลาดและการโฆษณาเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ในประเทศไทย โดยการวิจัยเอกสาร ซึ่งสรุปได้ว่า ประเทศไทยมีกฎหมายเกี่ยวกับการทำการตลาดและการโฆษณาเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ที่ควบคุมได้เพียงบางส่วนและยังมีปัญหาในการตีความ ในขณะที่ผู้ปฏิบัติงานและประชาชนก็ยังขาดความเข้าใจในกฎหมาย นอกจากนี้ยังมีการปรับเปลี่ยนกลยุทธ์การตลาดและการโฆษณาเครื่องดื่มแอลกอฮอล์อยู่ตลอดเวลา ทำให้ขาดความรู้ใหม่ที่ทันต่อสถานการณ์ อีกทั้งยังไม่มีการศึกษาในประเทศไทยโดยเฉพาะการศึกษาระยะยาวที่ศึกษาผลของการตลาดและการโฆษณาต่อการบริโภคเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ ดังนั้นการพัฒนาองค์ความรู้ควบคู่ไปกับการปรับปรุงกฎหมายจึงเป็นสิ่งจำเป็นที่ควรเร่งดำเนินการ เพื่อควบคุมการตลาดและการโฆษณาเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ของประเทศไทยให้มีประสิทธิผลมากขึ้นต่อไป
บทคัดย่อ
Alcohol marketing and advertising are critical factors influencing youth’s attitude toward alcohol
consumption and consequently heavy drinking and related problems. This study describes situation on,
gaps of, and opportunities for alcohol marketing and advertising control in Thailand. The study analyzed
two issues: the policy or measure on alcohol marketing and advertising, and the body of knowledge on
alcohol marketing and advertising in Thailand. The documentary review of regulations on alcohol marketing
and advertising control in Thailand found that the current laws could partially control the marketing
and advertising of alcohol. There were technical problems in interpreting the laws. Furthermore, regulators
and the public lacked of understanding the laws. Additionally, alcohol marketing and advertising
strategies had been developed every time which led to needs of knowledge to understand the new situations.
Finally, there had been no study in Thailand in particular a longitudinal study to examine effects of
marketing and advertising on alcohol consumption. Therefore, the development of knowledge together
with improvement of the laws is urgently needed to effectively control alcohol marketing and advertising
in Thailand.