Show simple item record

Resource allocation for improving quality of life of the aged: a proposed guideline

dc.contributor.authorสุกัญญา นิธังกรen_US
dc.contributor.authorSukanya Nithangkornen_US
dc.contributor.authorนงนุช สุนทรชวกานต์en_US
dc.coverage.spatialthen_US
dc.date.accessioned2008-12-04T05:18:45Zen_US
dc.date.accessioned2557-04-17T00:45:33Z
dc.date.available2008-12-04T05:18:45Zen_US
dc.date.available2557-04-17T00:45:33Z
dc.date.issued2542en_US
dc.identifier.otherhs0753en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11228/1315en_US
dc.description.abstractแนวทางการจัดสรรทรัพยากรเพื่อการลงทุนในการพัฒนาคุณภาพชีวิตผู้สูงอายุงานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ที่จะศึกษาการจัดสรรงบประมาณที่รัฐให้แก่ผู้สูงอายุ เพื่อดูความสนใจของรัฐต่อการพัฒนาคุณภาพชีวิตของผู้สูงอายุ และเพื่อดูว่าถ้ารัฐต้องการจะให้ความช่วยเหลือแก่ผู้สูงอายุโดยใช้เกณฑ์รายได้ และเกณฑ์อายุเป็นหลัก จะต้องใช้ทรัพยากรเท่าใด โดยพยากรณ์รายจ่ายเพื่อผู้สูงอายุจนสิ้นสุดแผนปฎิบัติการจัดสวัสดิการและการสงเคราะห์ผู้สูงอายุในช่วงปี 2542 - 2554 จากผลการวิเคราะห์ข้อมูล พบว่าในส่วนของผู้สูงอายุที่เป็นข้าราชการเกษียณ ในปี 2540 รัฐบาลมีภาระจ่ายด้านบำเหน็จบำนาญเท่ากับ 24, 717 ล้านบาท และรายจ่ายค่ารักษาพยาบาลเท่ากับ 1, 787 ล้านบาท ทั้งสองรายการนี้รวมแล้ว ตกราวร้อยละ 3 ของรายจ่ายงบประมาณแผ่นดิน หรือ ราวร้อยละ 3. 2 ของงบรายได้จากภาษีอากรของรัฐ และจากการพยากรณ์รายจ่ายนี้ในไปจนถึงปี 2554 พบว่า รายจ่ายเพื่อผู้สูงอายุที่เกษียณในราชการคิดเป็นร้อยละ 2.24 10.85 11.97 และ 13.59 ของรายได้ประชาชาติ รายจ่ายของรัฐบาล รายได้ของรัฐบาล และรายได้จากภาษีอากร ตามลำดับสำหรับรายจ่ายที่รัฐให้ในรูปสวัสดิการผู้สูงอายุทั่วไป ที่จ่ายผ่านกระทรวงแรงงานและสวัสดิการ ค่าใช้จ่ายส่วนใหญ่ในด้านสถานสงเคราะห์คนชราและศูนย์บริการเป็นค่าใช้จ่ายในด้านบริหารจัดการ ส่วนในด้านเบี้ยยังชีพนั้น ไม่ถึงร้อยละ 50 ของผู้สูงอายุที่ยากจนทั้งหมดเท่านั้นที่ได้รับการจัดสรร ในส่วนของงบประมาณรายจ่ายด้านสาธารณสุขที่รัฐให้แก่โครงการสงเคราะห์ผู้มีรายได้น้อย และผู้ที่สังคมควรช่วยเหลือเกื้อกูล ได้จัดสรรแก่ผู้สูงอายุที่ยากจน ไม่ถึงร้อยละ 50 เมื่อพยากรณ์รายจ่ายทั้งสองส่วนรวมกันนี้ไปจนถึงปี 2554 พบว่า รายจ่ายที่รัฐจ่ายเป็นสวัสดิการเพื่อผู้สูงอายุที่ยากจนทั่วไป จะประมาณร้อยละ 0.15 0.75 0.83 และ 0.94 ของรายได้ประชาชาติ รายจ่ายของรัฐบาล รายได้ของรัฐบาล และรายได้จากภาษีอากร ตามลำดับงานวิจัยนี้ยังได้ใช้ข้อมูลจากการสำรวจผู้สูงอายุทั่วประเทศปี 2537 ของสำนักงานสถิติแห่งชาติศึกษาปัจจัยที่กำหนดรายจ่ายเพื่อการรักษาพยาบาลที่ผู้สูงอายุจ่ายเอง และได้คำนวณค่ารักษาพยาบาลเฉลี่ยของผู้สูงอายุกลุ่มรายได้ต่ำ เพื่อคำนวณภาระรายจ่ายของรัฐถ้าจะให้สวัสดิการค่ารักษาพยาบาลแก่ผู้สูงอายุที่ยากจน และเพื่อพยากรณ์รายจ่ายของรัฐ ถ้ารัฐให้ความช่วยเหลือด้านค่ารักษาพยาบาล และด้านเบี้ยยังชีพแก่ผู้สูงอายุที่ยากจนทุกคน จากการคำนวณพบว่า ในปี 2554 รายจ่ายนี้รวมกันจะตกราว 7.1 พันล้านบาท หรือคิดเป็นเพียงร้อยละ 0.1 0.5 0.56 และ 0.63 ของรายได้ประชาชาติ รายจ่ายของรัฐบาล รายได้ของรัฐบาล และรายได้จากภาษีอากรของรัฐบาล ตามลำดับen_US
dc.description.sponsorshipสถาบันวิจัยระบบสาธารณสุขen_US
dc.format.extent3726299 bytesen_US
dc.format.mimetypeapplication/octet-streamen_US
dc.languagethaen_US
dc.language.isoen_USen_US
dc.publisherสถาบันวิจัยระบบสาธารณสุขen_US
dc.subjectAge Groupsen_US
dc.subjectAge Groupsen_US
dc.subjectระบบสุขภาพของประชาชนกลุ่มต่างๆen_US
dc.titleแนวทางการจัดสรรทรัพยากรเพื่อการลงทุนในการพัฒนาคุณภาพชีวิตผู้สูงอายุen_US
dc.title.alternativeResource allocation for improving quality of life of the aged: a proposed guidelineen_US
dc.description.abstractalternativeResource allocation for improving quality of life of the aged: a proposed guidelineThe findings from the study showed that in the year 1997 all kinds of government pensions and gratuities totalled 24.7 billion bahts while the medical expenses for the retired government officials added up to around 1.9 billion baths. Both items amounted to 3 percent of total governmental budget or around 3.2 percent of governmental revenue from taxation. The study also forecasts the serie of these expenditures until the year 2011, which is the last year of the Working-Plan for Welfare and Public Assistance Program to the Aged (1999-2011). It was estimated that in the year 2011, total expenditures for the retired public servants will amount to 2.24 , 10.85 , 11.97 , and 13.59 percents of the gross domestic products, the total governmental budget, the total governmental revenues, and the revenue from taxation respectively.As to the amount of public welfare spent for the aging-poors on housing and the service-centres, a much larger proportion of the budget go to the administrative cost. For the monthly living allowances, less than 50 percent of total needy-aging persons have accessed to it. Similarly, less than 50 percent of total budget for medical aid to the poors have been allocated to the needy aging persons who hold old-aged medical cards. The study forecasts that welfare expenses that spend through the Ministry of Labor and Social Welfare and the Ministry of Public Health for the aging-poors in the year 2011 will amount to 0.15 , 0.75 , 0.83 , and 0.94 percents of the gross domestic products, the total governmental budget, the total governmental revenues, and the revenue from taxation respectively.In addition, the study has analyzed factors determining the out-of-pocket expenses for medical cares of the aging persons using the 1994 national survey of the National Statistical Office. The result was used for estimating the average medical expenditures of the lowest income group in order to find out the public cost of medical assistance to the aging-poors. If the government were to grant monthly living allowances of 300 bahts per person together with free medical assistance to all the needy-aged persons, it was calculated that the total cost will add up to 7.1 billion bahts in the year 2011 which will amount to 0.1, 0.5, 0.56, and 0.63 percents of the gross domestic products, the total governmental budget, the total governmental revenue and the total revenue from taxation respectively.en_US
dc.identifier.callnoWT104 ส739น 2542en_US
dc.subject.keywordผู้สูงอายุen_US
dc.subject.keywordคุณภาพชีวิตen_US
.custom.citationสุกัญญา นิธังกร, Sukanya Nithangkorn and นงนุช สุนทรชวกานต์. "แนวทางการจัดสรรทรัพยากรเพื่อการลงทุนในการพัฒนาคุณภาพชีวิตผู้สูงอายุ." 2542. <a href="http://hdl.handle.net/11228/1315">http://hdl.handle.net/11228/1315</a>.
.custom.total_download220
.custom.downloaded_today0
.custom.downloaded_this_month0
.custom.downloaded_this_year0
.custom.downloaded_fiscal_year3

Fulltext
Icon
Name: hs0753.pdf
Size: 1.161Mb
Format: PDF
 

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record