dc.contributor.author | นงพงา มหามิตร | en_US |
dc.contributor.author | จรวยพร ศรีศศลักษณ์ | en_US |
dc.contributor.author | สมพันธ์ เตชะอธิก | en_US |
dc.coverage.spatial | ลำปาง | en_US |
dc.date.accessioned | 2009-05-20T06:26:52Z | en_US |
dc.date.accessioned | 2557-04-16T16:01:53Z | |
dc.date.available | 2009-05-20T06:26:52Z | en_US |
dc.date.available | 2557-04-16T16:01:53Z | |
dc.date.issued | 2551-12 | en_US |
dc.identifier.citation | วารสารวิจัยระบบสาธารณสุข 2,4(ต.ค.-ธ.ค.2551) : 603-616 | en_US |
dc.identifier.issn | 0858-9437 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11228/2511 | en_US |
dc.description.sponsorship | สถาบันวิจัยระบบสาธารณสุข | en_US |
dc.format.extent | 214921 bytes | en_US |
dc.format.mimetype | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | สถาบันวิจัยระบบสาธารณสุข | en_US |
dc.rights | สถาบันวิจัยระบบสาธารณสุข | en_US |
dc.subject | การบริหารสาธารณสุข | en_US |
dc.subject | ชุมชน | en_US |
dc.subject | สาธารณสุข--นโยบายของรัฐ | en_US |
dc.subject | การกระจายอำนาจด้านสาธารณสุข | en_US |
dc.subject | Health Decentralize | en_US |
dc.subject | Health Administration | en_US |
dc.title | สรุปบทเรียนการถ่ายโอนสถานีอนามัยไปองค์การบริหารส่วนตำบลปางหลวง | en_US |
dc.title.alternative | A Lesson Learned about Health Decentralization: Case Study of the Transfer of a Health Center to the Lampang Luang Tambon Administrative Organization | en_US |
dc.type | Article | en_US |
dc.description.publication | บทความจากงานวิจัยเรื่อง โครงการศึกษา สรุปบทเรียนและติดตามผลการพัฒนาระบบการถ่ายโอนสถานีอนามัยไปองค์การบริหารส่วนตำบล: ศึกษากรณีสถานีอนามัยลำปางหลวง ถ่ายโอนไปยังองค์การบริหารส่วนตำบลลำปางหลวง | en_US |
dc.description.abstractalternative | This study has utilized both qualitative and quantitative methodologies, with an emphasis on the
qualitative aspects. The objective of the study was to examine the transfer process and to make a follow-up report as well as to analyze and summarize the lessons learned from the health center project carried
out in the period from September 2007 to October 2008.
The result of the study revealed that two factors had an influence before the start of the transfer: the
basis of the people’s concept of healthy life development and the preparations before making the transfer.
Factors affecting the process included the readiness to be verified by the standardized criteria, preparations
for and the feasibility of the process, and interorganizational coordination. In addition, the structure
of the system was quite satisfactory since the relationship between the local level unit and the provincial
unit was well constructed as a “health-care network.” This enabled the post-transfer administration work
effectively towards goals. The communication between the health-care and local administrative organizations
was smooth, and ready for the interorganizational transfer. Problems, shortcomings and limitations
included a lack of personnel to coordinate between the Ministry of Interior and the Ministry of
Public Health, financial problems, the distinction between the regulations of the two ministries, the unclear
responsibility of the personnel in charge of the transfer process, the delay and difficulting of the
health-care system, which might affect local services, and finally, the lack of a health database linked with
other health-care units.
The suggestions for the process include the systematic management of the local administrative organization
for the preparation of the pre-transferring, transferring and post-transferring processes. A committee
in charge of the transfer process should be functional, and should communicate effectively with the
related sub-units providing services to the public. Furthermore, the local administration office should
join hands with the health-care unit to prepare for the process, administration, plans, provided services,
and personnel training for knowledge transfer. Health-care service enhancement should be practiced
after the transfer process has been completed under standardized controls as the guideline for working,
which connects well with the other existing health units. | en_US |
dc.subject.keyword | การถ่ายโอน | en_US |
dc.subject.keyword | สถานีอนามัย | en_US |
dc.subject.keyword | องค์การบริหารส่วนตำบลลำปางหลวง | en_US |
dc.subject.keyword | องค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น | en_US |
dc.subject.keyword | Interorganizational Transferring Process | en_US |
dc.subject.keyword | Health-care Center | en_US |
dc.subject.keyword | Tambon Administrative Organization | en_US |
.custom.citation | นงพงา มหามิตร, จรวยพร ศรีศศลักษณ์ and สมพันธ์ เตชะอธิก. "สรุปบทเรียนการถ่ายโอนสถานีอนามัยไปองค์การบริหารส่วนตำบลปางหลวง." 2551. <a href="http://hdl.handle.net/11228/2511">http://hdl.handle.net/11228/2511</a>. | |
.custom.total_download | 704 | |
.custom.downloaded_today | 0 | |
.custom.downloaded_this_month | 6 | |
.custom.downloaded_this_year | 103 | |
.custom.downloaded_fiscal_year | 12 | |