Appropriate Roles and Options of the Ministry of Public Health After 10 Years of Health Care Decentralization
dc.contributor.author | วินัย ลีสมิทธิ์ | th_TH |
dc.contributor.author | Vinai Leesmidt | th_TH |
dc.contributor.author | ศุภสิทธิ์ พรรณารุโณทัย | th_TH |
dc.contributor.author | Supasit Pannarunothai | th_TH |
dc.date.accessioned | 2016-09-20T03:32:57Z | |
dc.date.available | 2016-09-20T03:32:57Z | |
dc.date.issued | 2559-09 | |
dc.identifier.citation | วารสารวิจัยระบบสาธารณสุข 10,3 (ก.ค.-ก.ย. 2559) : 262-276 | th_TH |
dc.identifier.issn | 0858-9437 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11228/4550 | |
dc.description.abstract | ระยะ 10 ปีที่ผ่านมานั้น กระทรวงสาธารณสุขได้ถ่ายโอน 7 ภารกิจและสถานีอนามัย (สอ.) กว่า 30 แห่งให้องค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น (อปท.) การเปลี่ยนแปลงดังกล่าวมีทั้งที่ประสบผลสำเร็จและล้มเหลว กระทรวงสาธารณสุขควรจะทบทวนกระบวนการถ่ายโอนดังกล่าวอย่างจริงจังเพื่อค้นหาทางเลือกที่เหมาะสมสำหรับการกระจายอำนาจว่าควรเป็นอย่างไร การศึกษานี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์หาบทบาทที่เหมาะสมของกระทรวงสาธารณสุขและองค์กรในสังกัดรวมทั้งสำนักงานหลักประกันสุขภาพแห่งชาติ (สปสช.) ในด้านการส่งเสริมสุขภาพและการป้องกันควบคุมโรคในท้องถิ่น รวมถึงการอภิบาลระบบโดยรวม วิธีวิจัยประกอบด้วยการทบทวนวรรณกรรม การระดมความคิดและการสัมภาษณ์เชิงลึก ผู้ร่วมระดมความคิดและผู้ให้สัมภาษณ์เชิงลึกคือผู้เชี่ยวชาญที่เป็นตัวแทนกระทรวงสาธารณสุข องค์กรเอกชน อปท. และ สปสช. รวมทั้งสิ้น 22 คน ข้อมูลที่ได้นำมาวิเคราะห์เชิงเนื้อหาและนำเสนอเชิงวิเคราะห์แก่นสาระ ผลการศึกษาพบว่า การส่งเสริมสุขภาพและการป้องกันควบคุมโรคเป็นบทบาทโดยตรงของ อปท. ในการพัฒนาคุณภาพชีวิตของประชาชนในพื้นที่และสมควรถ่ายโอนให้แก่ อปท. แต่การป้องกันโรคระบาดที่รุนแรงควรเป็นบทบาทของกระทรวงสาธารณสุขในส่วนกลาง ทั้งนี้ หน่วยงานในสังกัดกระทรวงสาธารณสุขรวมทั้ง สปสช. ควรมีบทบาทสนับสนุนนโยบายสุขภาพที่กระทรวงสาธารณสุขกำหนด ซึ่ง อปท. ก็สามารถเป็นแขนขาสำคัญของกระทรวงสาธารณสุขในการนำนโยบายไปสู่การปฏิบัติในพื้นที่ ทางเลือกที่เหมาะสมของการกระจายอำนาจ คือ การให้ผู้มีส่วนได้เสียเข้ามีส่วนร่วมในการส่งเสริมสุขภาพและป้องกันควบคุมโรคให้มากขึ้น นอกจากนี้ รูปแบบของเขตสุขภาพ จะเป็นอีกทางเลือกที่จะช่วยป้องกันระบบสุขภาพแยกเป็นส่วนๆ และทำให้เกิดการอภิบาลระบบแบบเครือข่ายมากขึ้น | th_TH |
dc.description.sponsorship | สถาบันวิจัยระบบสาธารณสุข | th_TH |
dc.language.iso | th | th_TH |
dc.publisher | สถาบันวิจัยระบบสาธารณสุข | th_TH |
dc.rights | สถาบันวิจัยระบบสาธารณสุข | th_TH |
dc.subject | การกระจายอำนาจด้านสุขภาพ | th_TH |
dc.subject | การบริหารสาธารณสุข | th_TH |
dc.subject | Decentralization in management | th_TH |
dc.title | บทบาทและทางเลือกที่เหมาะสมของกระทรวงสาธารณสุข ภายหลัง 10 ปี ของการกระจายอำนาจด้านสุขภาพ | th_TH |
dc.title.alternative | Appropriate Roles and Options of the Ministry of Public Health After 10 Years of Health Care Decentralization | th_TH |
dc.type | Article | th_TH |
dc.description.abstractalternative | Over the past 10 years, the Ministry of Public Health (MOPH) has transferred her seven responsibilities and more than 30 health centres to local governments. The ministry faced both successful and failed experiences. It was necessary for the ministry to review what should be the appropriate roles and options for decentralization. This study was a qualitative research. It aimed at analyzing appropriate roles of the MOPH and her sub-organizations together with the National Health Security Office (NHSO) in linking disease prevention and health promotion in local areas and the overall system governance. Research methodology used both literature review and brain storming as well as in-depth interview. The interviewees included 22 experts who were representatives from the MOPH, non-governmental organization, local government and the NHSO. The gathered data was analyzed by using content analysis and the results were presented by thematic analysis. Results of the study showed that public health, disease prevention and health promotion were direct responsibilities of the local government for improving the quality of life of local people and these roles ought to be transferred to local authorities. But the prevention of serious disease epidemic should be remained the command of the MOPH at the central level. Other ministerial sub-organizations together with NHSO should play supportive roles of the health policies issued by the MOPH. Local government could be an arm-length extension of the MOPH to bring policies into practice. Options for decentralization should encourage stakeholders’ participation in disease prevention and health promotion. The area health model became a more preferable solution because it could help align the fragmented health system and create better networking governance. | th_TH |
.custom.citation | วินัย ลีสมิทธิ์, Vinai Leesmidt, ศุภสิทธิ์ พรรณารุโณทัย and Supasit Pannarunothai. "บทบาทและทางเลือกที่เหมาะสมของกระทรวงสาธารณสุข ภายหลัง 10 ปี ของการกระจายอำนาจด้านสุขภาพ." 2559. <a href="http://hdl.handle.net/11228/4550">http://hdl.handle.net/11228/4550</a>. | |
.custom.total_download | 1905 | |
.custom.downloaded_today | 0 | |
.custom.downloaded_this_month | 5 | |
.custom.downloaded_this_year | 153 | |
.custom.downloaded_fiscal_year | 27 |
ผลงานวิชาการเหล่านี้เป็นลิขสิทธิ์ของสถาบันวิจัยระบบสาธารณสุข หากมีการนำไปใช้อ้างอิง โปรดอ้างถึงสถาบันวิจัยระบบสาธารณสุข ในฐานะเจ้าของลิขสิทธิ์ตามพระราชบัญญัติสงวนลิขสิทธิ์สำหรับการนำงานวิจัยไปใช้ประโยชน์ในเชิงพาณิชย์ |
Fulltext
This item appears in the following Collection(s)
-
Articles [1352]
บทความวิชาการ