บทคัดย่อ
การประเมินผลโครงการพัฒนาระบบงานลงทะเบียนผู้มีสิทธิบัตรทอง : กรณีศึกษาจังหวัดแพร่ มีวัตถุประสงค์ 3 ประการ คือ 1) ศึกษาการดำเนินงานของโครงการเทียบกับแผนที่วางไว้ 2) ศึกษาประสิทธิผลของโครงการ เทียบกับวัตถุประสงค์โครงการที่ตั้งไว้ คือ พัฒนาศักยภาพการทำงานของเจ้าหน้าที่และออกบัตรให้ประชาชนได้ภายใน 15 นาที ที่ระดับโรงพยาบาล และ 7 วัน ที่ระดับสถานีอนามัย 3) ประเมินความพึงพอใจของเจ้าหน้าที่และประชาชน ต่อการลงทะเบียนระบบใหม่ ในการประเมินผล มีการแต่งตั้งคณะกรรมการประเมินผล 1 ชุด ประมวลข้อมูล บันทึกการประชุมและในการวิคราะห์และแปลผลจากแบบฟอร์มคำขอมีบัตรทอง รายงานการดำเนินงานของสำนักงานสาธารณสุขจังหวัดแพร่ ข้อมูลที่ได้จากการสนทนากลุ่มกับนายทะเบียนและแบบสอบถามความพึงพอใจของประชาชน พบว่า ในภาพรวมการดำเนินงานเป็นไปตามแผนที่กำหนด บุคลากรได้เรียนรู้การวางแผนโครงการด้วย Project Design Matrix (PDM) การวิเคราะห์ระบบเดิมเพื่อออกแบบระบบใหม่ การเตรียมการเข้าสู่ระบบใหม่ การเริ่มระบบ และการปฏิบัติงานตามระบบใหม่อย่างต่อเนื่องโดยมีการติดตามประเมินตนเอง ผลการลงทะเบียนพบว่า ในระดับโรงพยาบาล สามารถจัดทำบัตรทองมอบให้ผู้ยื่นคำร้องภายใน 15 นาที ได้ร้อยละ 85.4 ของการจัดทำบัตร ส่วนระดับสถานีอนามัยสามารถจัดทำบัตรทองมอบให้ผู้ยื่นคำร้องภายใน 7 วัน ได้ร้อยละ 61.8 ของการจัดทำบัตร เจ้าหน้าที่และประชาชนเกือบร้อยละ 100 มีความพึงพอใจต่อการลงทะเบียนระบบใหม่ อุปสรรคที่พบคือ เครือข่ายสารสนเทศมีปัญหาการเชื่อมต่อเป็นบางเวลา ทำให้ไม่สามารถเข้าถึงฐานข้อมูลกลางได้ และเจ้าหน้าที่ระดับสถานีอนามัยไม่ได้ส่งข้อมูลให้นายทะเบียนที่โรงพยาบาลทุกสัปดาห์ตามที่กำหนดในคู่มือ เนื่องจากข้อมูลบัตรต่อสัปดาห์มีน้อย ไม่คุ้มกับค่าใช้ง่ายที่เกิดขึ้น บทเรียนที่ได้ นำไปประยุกต์ใช้กับโครงการ Data Center ของสำนักงานหลักประกันสุขภาพแห่งชาติ
บทคัดย่อ
Evaluation of the Project “Development of Gold Card Enrollment
System : A Case Study in Phrae” had three objectives : 1) study actual
activities compared with planned activities, 2) study effectiveness of
the project compared with its target, that was Gold Card enrollment completed
within 15 minutes at hospitals and within 7 days at health centers,
3) evaluate satisfaction of staff and clients towards this new enrollment
system. An evaluation taskforce was established. Data for analysis
came from Gold Card application form, records and reports from
Phrae Provincial Health Office, a group discussion with registrars, and a
questionnaire about satisfaction of clients. Results showed that almost
all activities were accomplished as planned. The staff had learned : planning
by using Project Design Matrix (PDM), system analysis and new
system design, preparation for a new system, starting a new system,
and continuing operation and monitoring a new system. Enrollment
results showed that, at hospitals, 85.4 percent of enrollments could be
completed within 15 minutes; at health centers, 61.8 percent of enrollments
could be completed within 7 days. Nearly 100 percent of staff and
clients were satisfied with this new enrollment system. Problems encountered
were: staff could not access to centralized database due to
instability of the network; health center staff failed to follow the guideline
in forwarding enrollment data to registrars at hospitals within 7 days
because numbers of registration in one week were so small that it seemed
economically invalid to follow the guideline. Lessons learned were applied
to the project “Data Center“ of the National Health Security Office
(NHSO).
Evaluation of the Project “Development of Gold Card Enrollment
System : A Case Study in Phrae” had three objectives : 1) study actual
activities compared with planned activities, 2) study effectiveness of
the project compared with its target, that was Gold Card enrollment completed
within 15 minutes at hospitals and within 7 days at health centers,
3) evaluate satisfaction of staff and clients towards this new enrollment
system. An evaluation taskforce was established. Data for analysis
came from Gold Card application form, records and reports from
Phrae Provincial Health Office, a group discussion with registrars, and a
questionnaire about satisfaction of clients. Results showed that almost
all activities were accomplished as planned. The staff had learned : planning
by using Project Design Matrix (PDM), system analysis and new
system design, preparation for a new system, starting a new system,
and continuing operation and monitoring a new system. Enrollment
results showed that, at hospitals, 85.4 percent of enrollments could be
completed within 15 minutes; at health centers, 61.8 percent of enrollments
could be completed within 7 days. Nearly 100 percent of staff and
clients were satisfied with this new enrollment system. Problems encountered
were: staff could not access to centralized database due to
instability of the network; health center staff failed to follow the guideline
in forwarding enrollment data to registrars at hospitals within 7 days
because numbers of registration in one week were so small that it seemed
economically invalid to follow the guideline. Lessons learned were applied
to the project “Data Center“ of the National Health Security Office
(NHSO).