dc.contributor.author | รุ่งนภา จันทรา 1 | th_TH |
dc.contributor.author | Rungnapa Chantra 1 | th_TH |
dc.contributor.author | ธัญพร ชื่นกลิ่น 2 | th_TH |
dc.contributor.author | Thunyaporn Chuenklin 2 | th_TH |
dc.contributor.author | ทัศนีย์ เกริกกุลธร 3 | th_TH |
dc.contributor.author | Tassanee Krirkgulthorn 3 | th_TH |
dc.contributor.author | สุชาดา นิ้มวัฒนากุล 4 | th_TH |
dc.contributor.author | Suchada Nimwatanakul 4 | th_TH |
dc.contributor.author | อติญาณ์ ศรเกษตริน 5 | th_TH |
dc.contributor.author | Atiya Sarakshetrin 5 | th_TH |
dc.contributor.author | รวิวรรณ คำเงิน 1 | th_TH |
dc.contributor.author | Rawiwan Khamngoen 1 | th_TH |
dc.contributor.author | บุญประจักษ์ จันทร์วิน 6 | th_TH |
dc.contributor.author | Boonprajuk Junwin 6 | th_TH |
dc.contributor.other | 1 วิทยาลัยพยาบาลบรมราชชนนี สุราษฎร์ธานี คณะพยาบาลศาสตร์ สถาบันพระบรมราชชนก | th_TH |
dc.contributor.other | 1 Boromarajonani College of Nursing Suratthani, Faculty of Nursing, Praboromarajchanok Institute | th_TH |
dc.contributor.other | 2 คณะพยาบาลศาสตร์และวิทยาการสุขภาพ มหาวิทยาลัยราชภัฏเพชรบุรี | th_TH |
dc.contributor.other | 2 Faculty of Nursing and Allied Health Sciences, Phetchaburi Rajabhat University | th_TH |
dc.contributor.other | 3 วิทยาลัยพยาบาลบรมราชชนนี สระบุรี คณะพยาบาลศาสตร์ สถาบันพระบรมราชชนก | th_TH |
dc.contributor.other | 3 Boromarajonani College of Nursing Saraburi, Faculty of Nursing, Praboromarajchanok Institute | th_TH |
dc.contributor.other | 4 วิทยาลัยพยาบาลบรมราชชนนี สุรินทร์ คณะพยาบาลศาสตร์ สถาบันพระบรมราชชนก | th_TH |
dc.contributor.other | 4 Boromarajonani College of Nursing Surin, Faculty of Nursing, Praboromarajchanok Institute | th_TH |
dc.contributor.other | 5 คณะพยาบาลศาสตร์ สถาบันพระบรมราชชนก | th_TH |
dc.contributor.other | 5 Faculty of Nursing, Praboromarajchanok Institute | th_TH |
dc.contributor.other | 6 วิทยาลัยพยาบาลบรมราชชนนี นครศรีธรรมราช คณะพยาบาลศาสตร์ สถาบันพระบรมราชชนก | th_TH |
dc.contributor.other | 6 Boromarajonani College of Nursing Nakhonsithammarat, Faculty of Nursing, Praboromarajchanok Institute | th_TH |
dc.date.accessioned | 2024-06-26T09:07:46Z | |
dc.date.available | 2024-06-26T09:07:46Z | |
dc.date.issued | 2567-06 | |
dc.identifier.citation | วารสารวิจัยระบบสาธารณสุข 18,2 (เม.ย. - มิ.ย. 2567) : 173-192 | th_TH |
dc.identifier.issn | 2672-9415 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11228/6103 | |
dc.description | References
1. Britteon P, Fatimah A, Lau YS, Anselmi L, Turner AJ, Gillibrand S, et al. The effect of devolution on health: a generalised synthetic control analysis of Greater Manchester, England. Lancet Public Health 2022;7:e844–52.
2. Poungngam K. Synthesizing and extracting lessons from local innovation and public services of local government organizations. (transfer Mission Management Model). Bangkok: Office of the Permanent Secretary, Office of Prime Minister;
2010. (in Thai)
3. Thunchai W. Decentralization and fairness in health. In Srisasalux J, Danwattana S, Sukhonthasit A, editors. Mind the gap towards fairness in health. Nonthaburi: Sahapatthanapaisarn;
2011. (in Thai)
4. Channa A, Faguet JP. Decentralization of health and education in developing countries: a quality-adjusted review of the
empirical literature. World Bank Res Obs 2016;31(2):199–241.
5. Tosanguan J, Pitayarangsarit S, Sumalee H. Health decentralization in five countries. Journal of Health Systems Research
2010;4(1):89-100. (in Thai)
6. Office of the Decentralization to the Local Government
Organization Committee. Guidelines for transferring missions
of the Chaloem Phrakiat Health Station 60th Anniversary of
Nawaminthrachini and Subdistrict Health Promoting Hospital.
Bangkok: Government House; 2021. (in Thai)
7. Wisetsak S. Hfocus delves into the health system: 49 provincial administrative organizations prepare to receive the
transfer of 3264 Subdistrict Health Promoting Hospital. 2022
[cited 2022 Dec 27]. Available from https://www.hfocus.org/
content/2022/09/26078. (in Thai)
8. Krejcie RV, Morgan DW. Determining sample size for research
activities. Educational and Psychological Measurement 1970;30(3):607-10.
9. Miller WL, Crabtree BF. Primary care research: a multimethod
typology and qualitative road map. In Crabtree BF, Miller
WL, editors. Doing qualitative research. Newbury Park: SAGE;
1992.
10. Public Sector Development Group. Ministerial regulations
dividing government departments of the office of the Permanent Secretary, Ministry of Public Health 2017 [Internet].
2017 [cited 2022 Dec 1]. Available from: https://opdc.moph.
go.th/rule.php. (in Thai)
11. Chindawatana A. Contemporary pastoral care. Nonthaburi:
Samdee Printing Equipment; 2014. (in Thai)
12. Sudhipongpracha T, Choksettakij W, Phuripongthanawat
P, Kittayasophon U, Satthatham N, Onphothong Y. Policy
analysis and policy design for the transfer of subdistrict
health promotion hospitals to provincial administrative
organizations (PAOs). Research report. Nonthaburi: Health
Systems Research Institute; 2021. (in Thai)
13. Chano J, Seehamongkon Y, Promarak T, Chano S, Chanabut W, Samerjai A, et al. Policy proposals for promoting a systemic relationship in the transfer of rural health promotion hospitals to provincial administrative organizations. Research report. Nonthaburi: Health Systems Research Institute; 2023. (in Thai)
14. Limsawart W. National Health System Governance of Thailand after Promulgation of the National Health Act B.E. 2550: Framework, Development and Proposal for Improvement. Journal of Health Systems Research 2009;3(3):419-33. (in Thai)
15. Rongmuang D, Sukrungreung I, Thongdee J, Dechavoot L, Suwannarat K, Sarakshetrin A, et al. Provision of services according to primary care service standards and certification of service standards of community health centers under provincial administrative organizations. Research report. Nonthaburi: Health Systems Research Institute; 2022. (in Thai) | th_TH |
dc.description.abstract | การถ่ายโอนภารกิจของโรงพยาบาลส่งเสริมสุขภาพตำบลให้แก่องค์การบริหารส่วนจังหวัดส่งผลกระทบต่อบทบาทหน้าที่ของสำนักงานสาธารณสุขจังหวัดและสำนักงานสาธารณสุขอำเภอ การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาบทบาทที่พึงประสงค์ของสำนักงานสาธารณสุขจังหวัดและสำนักงานสาธารณสุขอำเภอในการอภิบาลระบบสุขภาพในระดับจังหวัด และอำเภอที่มีการถ่ายโอนโรงพยาบาลส่งเสริมสุขภาพตำบลไปองค์การบริหารส่วนจังหวัด รวมทั้งการสังเคราะห์ข้อเสนอเชิงนโยบาย การศึกษานี้ “โรงพยาบาลส่งเสริมสุขภาพตำบล” หมายความรวมถึง สถานีอนามัยเฉลิมพระเกียรติ 60 พรรษา นวมินทราชินี ใช้ระเบียบวิธีวิจัยแบบผสาน รวบรวมข้อมูลเชิงคุณภาพด้วยแบบสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้างและการอภิปรายกลุ่ม กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้ทรงคุณวุฒิ ผู้บริหารของกระทรวงสาธารณสุข ผู้มีอำนาจในการจัดการด้านนโยบายของสำนักงานสาธารณสุขจังหวัด นายอำเภอ สาธารณสุขอำเภอ และผู้ที่ปฏิบัติงาน ณ สำนักงานสาธารณสุขอำเภอ ในพื้นที่ 8 จังหวัดที่เป็นตัวแทนแต่ละภาค รวบรวมข้อมูลเชิงปริมาณด้วยแบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลโดยสถิติเชิงพรรณนา สังเคราะห์ข้อเสนอเชิงนโยบายจากการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณและข้อมูลเชิงคุณภาพ และประชุมสัมมนาอิงผู้เชี่ยวชาญ ผลการศึกษา พบว่าบทบาทของทั้งสองส่วนราชการมีการปฏิบัติงานตามอำนาจหน้าที่ในขอบเขตรับผิดชอบเหมือนเดิม แต่ต้องปรับบทบาทและรูปแบบวิธีการปฏิบัติงานใหม่เพื่อแก้ปัญหาจากผลกระทบของการถ่ายโอน 1) ระยะเปลี่ยนผ่านสำนักงานสาธารณสุขจังหวัดดำเนินการตามบทบาทหน้าที่เดิม และดำเนินการตามพระราชบัญญัติระบบสุขภาพปฐมภูมิ พ.ศ. 2562 รวมทั้งเป็นพี่เลี้ยงของสำนักงานสาธารณสุขอำเภอเพื่อเตรียมความพร้อมและส่งเสริมสมรรถนะให้สำนักงานสาธารณสุขอำเภอเป็นสำนักวิชาการ ส่วนสำนักงานสาธารณสุขอำเภอต้องมีการปรับบทบาทหน้าที่ตามที่กำหนดในกฎกระทรวง 2) ระยะถ่ายโอนสมบูรณ์ สำนักงานสาธารณสุขจังหวัดมีอำนาจหน้าที่เดิมตามกฎกระทรวง แต่ควรมีการปรับเพื่อให้สอดคล้องกับการเปลี่ยนบทบาทของสำนักงานสาธารณสุขอำเภอที่จะยกระดับเป็นสำนักวิชาการ และเป็นผู้ประเมินในการประเมินมาตรฐานคุณภาพบริการสุขภาพปฐมภูมิของทุกภาคส่วนและการพัฒนางานคุ้มครองผู้บริโภค สำนักงานสาธารณสุขอำเภอจะต้องพัฒนาสมรรถนะในการให้คำปรึกษาและให้ข้อมูลสารสนเทศเชิงประจักษ์ มุ่งเน้นการเป็นผู้ประเมินฯ ทุกภาคส่วนในเขตพื้นที่อำเภอ และพัฒนาระบบการคุ้มครองผู้บริโภคด้านสุขภาพ | th_TH |
dc.description.sponsorship | สถาบันวิจัยระบบสาธารณสุข | th_TH |
dc.language.iso | th | th_TH |
dc.publisher | สถาบันวิจัยระบบสาธารณสุข | th_TH |
dc.rights | สถาบันวิจัยระบบสาธารณสุข | th_TH |
dc.subject | การกระจายอำนาจด้านสุขภาพ | th_TH |
dc.subject | การบริหารสาธารณสุข | th_TH |
dc.subject | Public Health Administration | th_TH |
dc.subject | Health Policy | th_TH |
dc.subject | นโยบายสาธารณสุข | th_TH |
dc.subject | ระบบบริการสุขภาพ | th_TH |
dc.subject | Health Service System | th_TH |
dc.subject | ระบบบริการสาธารณสุข | th_TH |
dc.subject | Health Care System | th_TH |
dc.title | บทบาทของสำนักงานสาธารณสุขจังหวัดและสำนักงานสาธารณสุขอำเภอภายหลังการถ่ายโอนโรงพยาบาลส่งเสริมสุขภาพตำบลไปองค์การบริหารส่วนจังหวัด | th_TH |
dc.title.alternative | Roles of Provincial Health Office and District Health Office after Transferring Sub-District Health Promoting Hospital to Provincial Administrative Organization | th_TH |
dc.type | Article | th_TH |
dc.description.abstractalternative | The transfer of sub-district health promoting hospitals to provincial administrative organizations alters the roles of provincial health office and district health office. This study aimed to investigate optimal roles of provincial and district health offices after the transfer and synthesize policy suggestions. Mixed methods were used. The qualitative data were gathered through semi-structured interviews and focus groups. The participants from 8 provinces, representing each region, covered experts, administrators of Ministry of Public Health, policy makers, chiefs of provincial and district health offices, and district chiefs officers. The quantitative data were collected using questionnaire. The data were analyzed with descriptive statistics. Policy suggestions were synthesized from the analysis of qualitative and quantitative data, and connoisseur meeting. The findings revealed that the roles of both offices remained the same as before with some new operations to solve the consequences of the transfer. 1) In transition phase: the provincial health offices operated as the prior roles following the 2019 Primary Care System Act, and advised district health offices for readiness preparation transitioning the district health offices’ competencies to be the academic offices. However, the roles of district health office by the ministerial regulations should be modified. 2) At completion phase; the provincial health offices operated as the prior roles with some role changes according to the modified roles of the district health offices. These modified roles involved upgrading the district health offices to be the academic offices with enhanced regulator’s competencies, and quality accreditation of primary care settings. The district health offices’ modified roles included consultants and the evidence-based information providers, regulators of primary care service quality and improving health consumer protection system. | th_TH |
dc.subject.keyword | บทบาทของสำนักงานสาธารณสุขจังหวัด | th_TH |
dc.subject.keyword | บทบาทของสำนักงานสาธารณสุขอำเภอ | th_TH |
dc.subject.keyword | การถ่ายโอนโรงพยาบาลส่งเสริมสุขภาพตำบล | th_TH |
dc.subject.keyword | สถานีอนามัยเฉลิมพระเกียรติ 60 พรรษา นวมินทราชินี | th_TH |
dc.subject.keyword | องค์การบริหารส่วนจังหวัด | th_TH |
dc.subject.keyword | Roles of Provincial Public Health Office | th_TH |
dc.subject.keyword | Roles of District Public Health Office | th_TH |
dc.subject.keyword | Devolution of Sub-District Health Promoting Hospital | th_TH |
dc.subject.keyword | Provincial Administrative Organization | th_TH |
.custom.citation | รุ่งนภา จันทรา 1, Rungnapa Chantra 1, ธัญพร ชื่นกลิ่น 2, Thunyaporn Chuenklin 2, ทัศนีย์ เกริกกุลธร 3, Tassanee Krirkgulthorn 3, สุชาดา นิ้มวัฒนากุล 4, Suchada Nimwatanakul 4, อติญาณ์ ศรเกษตริน 5, Atiya Sarakshetrin 5, รวิวรรณ คำเงิน 1, Rawiwan Khamngoen 1, บุญประจักษ์ จันทร์วิน 6 and Boonprajuk Junwin 6. "บทบาทของสำนักงานสาธารณสุขจังหวัดและสำนักงานสาธารณสุขอำเภอภายหลังการถ่ายโอนโรงพยาบาลส่งเสริมสุขภาพตำบลไปองค์การบริหารส่วนจังหวัด." 2567. <a href="http://hdl.handle.net/11228/6103">http://hdl.handle.net/11228/6103</a>. | |
.custom.total_download | 282 | |
.custom.downloaded_today | 0 | |
.custom.downloaded_this_month | 25 | |
.custom.downloaded_this_year | 282 | |
.custom.downloaded_fiscal_year | 62 | |